Ortodoncja

Ortodoncja - Warszawa - Wesoła

ORTODONCJA to dział stomatologii zajmujący się diagnostyką, zapobieganiem i leczeniem nieprawidłowości narządu żucia, leczeniem zaburzeń dotyczących zębów, kości szczęki, żuchwy i twarzy.

Dlaczego wady zgryzu powinny być leczone:
– nieprawidłowo ustawione, często stłoczone zęby uniemożliwiają prawidłową higienę tworzą się miejsca, które są trudne do oczyszczenia przez pacjenta, powoduje to zaleganie resztek pokarmowych stanowiących pożywkę dla bakterii, sprzyja to rozwojowi próchnicy
– przy nieprawidłowym zgryzie powstają przeciążenia powodujące niefizjologiczne przenoszenie sił podczas żucia pokarmów. Przekłada się to na choroby przyzębia i stawu skroniowo – żuchwowego.
– wady zgryzu mogą być związane z nieprawidłową wymową, mogą przekładać się na ogólny stan zdrowia, bóle głowy, szum w uszach, bezdechy nocne.

Nawet niewielkie wady zgryzu źle wpływają na nasze zdrowie, dlatego leczenie ortodontyczne jest takie ważne.

Wczesna diagnoza i podjęcie leczenia sprawiają, że możemy tak kształtować kości i mięśnie, żeby zęby miały odpowiednia ilość miejsca a narząd żucia prawidłowo się rozwijał.

Optymalny czas na wizytę kontrolną u ortodonty to 5-7 lat. Brak leczenia ortodontycznego w dzieciństwie nie wyklucza możliwości podjęcia leczenia u osoby dorosłej.

Wady zgryzu mogą być dziedziczne, wrodzone i nabyte, te ostatnie to zdecydowana większość wszystkich zaburzeń, powstają pod wpływem czynników zewnętrznych działających na organizm człowieka np. zbyt wysokie lub zbyt niskie układanie niemowlęcia w łóżeczku, szkodliwe nawyki: ssanie smoczka, palca lub piersi powyżej 1,5 r.ż. u starszych dzieci obgryzanie paznokci, ołówków.

Karmienie dziecka miękkimi papkowatymi pokarmami w momencie, kiedy ma już zęby i może gryźć. Żucie i gryzienie pokarmów wymagających wysiłku mobilizuje kości do rozwoju.

Bardzo duże znaczenie ma profilaktyka próchnicy wykształcenie u dziecka prawidłowych nawyków higienicznych, ograniczenie ilości zjadanych słodyczy, w przypadku pojawienia się ubytków należy je oczyścić i wypełnić. Nieleczone zęby mleczne lub braki zębowe po usunięciu mogą przyczyniać się do jednostronnego żucia a to może powodować boczne przemieszczenie żuchwy, zgryz krzyżowy.